تفاوت نانو آجر و رزین های مورد استفاده در نمای ساختمان

در این مقاله سعی می شود که تفاوت های اصلی مواد نانو آجر ضدآب کننده نمای ساختمان با رزین های موجود در بازار ایران را به طور کامل شرح دهیم. همچنین کاربردهای هرکدام از این مواد و نیز مزایا و معایبشان را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این امر باعث می شود که خریداران محترم با دید وسیعتری نسبت به انتخاب محصول مورد نیاز خود اقدام نمایند.

رزین های مورد استفاده جهت ضدآب کردن نمای ساختمان در ایران

1- رزین های پلی استر

2- رزین های اکریلیک و یا اکریلیک استایرن

رزین پلی استر

رزین های پلی استر، پلیمرهای ترموپلاستی هستند که قابلیت انحلال در حلالهای آلکیدی مانند تینر و نفت را دارا می باشند. به همین دلیل در اولین مواجهه با این رزین ها بوی حلال های نفتی قابل تشخیص خواهد بود. مشخصه بعدی آن مایعی با ویسکوزیته بالا و شفاف می باشد که عموما در قوطی های فلزی عرضه می شود. این رزین ها توسط قلم مو و یا رولر برروی سطح اعمال می شوند و هواخشک می باشند. فیلم (لایه) ایجاد شده توسط رزین های پلی استر ضخیم، براق، منعطف و مقاوم در برابر ضربه و ترک خوردگی است.

مزایای رزین پلی استر مخصوص نمای آجر و سنگ:

  • ایجاد فیلم (لایه) ضخیم و قابل انعطاف برروی سطح
  • مقاومت در برابر ضربه و ترک خوردگی
  • براقیت بسیار بالا
  • چسیندگی خوب به سطح

معایب رزین پلی استر مخصوص نمای آجر و سنگ:

  • تخریب در اثر تابش آفتاب: در اثر تابش آفتاب ساختارهای پلیمری این رزین تجزیه شده و خواص یکپارچگی خود را از دست می دهد که در اصطلاح عامیانه به پوسته پوسته شدن معروف است. به همین جهت از این رزین نباید در فضای باز و نمای ساختمان استفاده کرد. بهتر است از این رزین برای مصارف داخل ساختمان استفاده شود.
  • بازتاب نور و ایجاد درخشش: با توجه به اینکه این رزینها برروی سطح نما لایه ایجاد می کنند، این لایه باعث بازتابش نور شده و به اصطلاح برق میزند که این امر می تواند از زیبایی نمای شما بکاهد.
  • طول عمر کم و عدم محافظت کامل از نما: رزینهای پلی استر برروی سطح نما یک لایه نازک ایجاد میکنند که این لایه درصورت آسیب دیدگی و خراش خاصیت یکپارچگی خود را ازدست داده و به مرور ازبین می رود و این امر باعث آسیب پذیری به مصالح زیر آن می شود.

رزین های اکریلیک و اکریلیک استایرن

این نوع از رزین ها معمولا به رنگ شیری هستند و به راحتی در آب حل می شوند. خاصیت الاستیسیته بالایی دارند که باعث می شود در هنگام سخت شدن، انقباضات پلیمری کمتری داشته باشند. فیلم ایجاد شده توسط این رزینها بسیار نازکتر از رزینهای پلی استر بوده و به دو صورت فیلم منعطف و فیلم سخت تولید می شوند. چسبندگی آنها به سطوح زیرین بالا بوده و مقاومت فیلم آنها در برابر اشعه فرابنفش خورشید نسبت به رزینهای پلی استر بیشتر است. براق شدگی فیلم حاصله به مراتب  کمتر از رزینهای پلی استر است.

مزایای رزین اکریلیک و اکریلیک استایرن مخصوص نمای آجر و سنگ:

  • ایجاد فیلم (لایه) نازک
  • مقاومت در برابر ضربه و ترک خوردگی
  • ایجاد حالت خیس شدگی در مصالح (پررنگ شدن)
  • چسیندگی خوب به سطح

معایب رزین اکریلیک و اکریلیک استایرن مخصوص نمای آجر و سنگ:

  • تخریب در اثر تابش آفتاب: در اثر تابش آفتاب ساختارهای پلیمری این رزین تجزیه شده و خواص یکپارچگی خود را از دست می دهد که در اصطلاح عامیانه به پوسته پوسته شدن معروف است. به همین جهت از این رزین نباید در فضای باز و نمای ساختمان استفاده کرد. بهتر است از این رزین برای مصارف داخل ساختمان استفاده شود.
  • طول عمر کم و عدم محافظت کامل از نما: رزینهای اکریلیک و اکریلیک استایرن برروی سطح نما یک لایه نازک ایجاد میکنند که این لایه درصورت آسیب دیدگی و خراش خاصیت یکپارچگی خود را ازدست داده و به مرور ازبین می رود و این امر باعث آسیب پذیری به مصالح زیر آن می شود.

عایق نانو ضدآب کننده و ضد شوره نانو کسری

” عایق نانو ضدآب کننده و ضد شوره” محصولی از شرکت نانو کسری بر پایه نانو تکنولوژی، شفاف، نفوذکننده و واکنشی که اثر آبگریزی فوق العاده ای را در  انواع آجر ایجاد می کند. اندازه ذرات این محصول باعث نفوذ عمیق و واکنش با ذرات آجر شده و آن را به صورت دائمی آبگریز می نماید. در نتیجه باعث محافظت آن در برابر صدمات ساختاری و ظاهری ناشی از جذب رطوبت مانند: شوره زدگی، یخ زدگی، رشد قارچ و کپک و کثیف شدگی می گردد. پس از خشک شدن هیچ گونه تغییر رنگ، براق شدگی و یا تغییر در ظاهر آجر ایجاد نمی کند.

ویژگی عایق نانو ضدآب کننده و ضد شوره نانو کسری

  • ضدآب کننده 100% نما: پوشش ضدآب کننده نانو کسری با نفوذ به عمق مصالح و تبدیل عوامل آبدوست سطح به عوامل آبگریز، خاصیت آبگریزی فوق العاده ای در مصالح ایجاد می کند. این خاصیت دائمی بوده و اجازه نفوذ آب را به آن نمی دهد.
  • عدم تغییر در رنگ و ظاهر نما: برخلاف رزینها که برروی نما لایه براق ایجاد می کنند، محلول ضدآب کننده نانو کسری هیچ گونه تغییری در سطح ایجاد نمی کند.
  • محافظت کامل در برابر آلودگی های سطحی، لکه و شوره زدگی: سطح غیر قطبی شده مصالح اجازه نشستن آلودگی هایی که عموما قطبی هسنتد را نمی دهد. همچنین در شرایط عدم وجود رطوبت و آب در مصالح، امکان ایجاد شوره منتفی است.
  • جلوگیری از رشد قارچ و کپک: قارچ و کپک برای رشد و تکثیر خود نیازمند رطوبت داخل مصالح هستند و زمانیکه مصالح نما کاملا ضدآب شده باشد، مجالی برای رشد قارچ و کپک بوجود نخواهد آمد.
  • عمر طولانی و پایداری در برابر اشعه فرابنفش: رزینها خاصیت پلیمری داشته و در اثر تابش آفتاب و انرژی وارده توسط امواج فرابنفش ساختارشان تجزیه شده و از بین می روند ولی پوشش ضدآب کننده نانو کسری با توجه به خاصیت مونومریک خود کاملا در برابر نور خورشید و عوامل جوی مقاوم است.
  • استفاده آسان با استفاده از برس، غلتک و اسپری: محلول را یکبار برروی سطح تمیز و خشک اعمال کنید. فقط همین.
  • مصرف کم و پوشش دهی بسیار بالا تنها با اجرای فقط یک دست: برخلاف رزینها که حتما باید 2 تا 3 دست برروی سطح اعمال شوند، محلول نانو کسری فقط با اجرای یکدست سطح را کاملا ضدآب می کند و نمیتوان محلول را برای بار دوم برروی سطح اعمال کرد.
  • بدون حلال های مضر و دوستدار محیط زیست: حلالهای آلکیدی موجود در رزینهای پلی استر در دره مواد بیهوشی آور طبقه بندی می شوند و استنشاق بخارات آن برای سلامتی مضر است. همچنین دفع رزینها باعث آسیب به محیط زیست می شود. محلول ضدآب کننده نانو کسری فاقد حلالهای مضر بوده و در رده بندی مواد دوستدار محیط زیست طبقه بندی می شود.
  • ارزان و مقرون به صرفه: با توجه به فواید گفته شده در راستای محافظت از زیبایی و دوام نمای ساختمان، استفاده از محلول نانو کسری کاملا اقتصادی است. همچنین در مقایسه با رزین های مشابه قیمت کمتری دارد.
  • میزان پوشش دهی 4 الی 7 مترمربع به ازای هر لیتر

شرکت نانوکسری با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه تولید مواد نانو تکنولوژی محافظ نمای ساختمان با بهره گیری از دانش روز دنیا، مواد اولیه اروپایی و همچنین اخذ استاندارد و تاییدیه های معتبر، نامی شناخته شده در صنعت ساختمان کشور می باشد.